I drygt ett år har Biblioteksbladet skickat nyhetsbrev till läsarna. Det har varit en stor framgång som gör att vi når fler läsare och gör oss mindre beroende av de stora techjättarnas spel med algoritmer. På vägen har vi lärt oss en hel del.
Här förmedlar Biblioteksbladets digitala redaktör Annika Clemens fyra saker att tänka på i ditt nyhetsbrev.
#1
Exklusivitet. Planera publiceringarna så att du har något nytt att presentera i nyhetsbrevet. Något som läsarna inte redan har sett någon annanstans. Artikeln kan med fördel läggas på insidan på sajten för att vid ett senare tillfälle publiceras på förstasidan och i sociala medier. På så vis får prenumeranterna något unikt som de tar del av tidigare än de som inte har nyhetsbrevet.
#2
Regelbundenhet. Skicka ut samma dag och samma tid varje gång. Det skapar en förväntan hos läsarna. Inte minst om de vet att nyhetsbrevet innehåller nyheter som de inte hittar någon annanstans.
#3
Relationer. Inled gärna med en kort text som fungerar både relationsskapande och sammanfattande. Det leder ofta till att läsare hör av sig med kommentarer och tips.
#4
Kort är bra. Innehållet i det du länkar till är givetvis alltid grunden och den viktigaste framgångsfaktorn. Men presentationen är också viktig. För att få prenumeranterna att öppna mejlet är det viktigt med ett kort och slagkraftig ämnesrad. Tänk också kort rubrik och kort ingress på inläggen. Ett nyhetsbrev ska vara lätt att ta till sig och det ska gå hyfsat fort att få en överblick. Du har bara läsarens uppmärksamhet en kort stund innan nästa mejl dimper ner i inboxen.
A4 producerar även nyhetsbrev från Sveriges Tidskrifter, Akademikern, Socionomen och Svensk Farmaci.
Vill du ha hjälp att starta ett nyhetsbrev, eller att utveckla innehållet i ett brev som du redan ger ut? A4:s vd Göran Carstorp kan berätta mer om vad vi kan hjälpa dig med.