Hur ska du nå fram till dina läsare? Här är några saker du bör tänka igenom när du utformar ditt innehåll:
1. Syfte.
Vad är det du vill säga, vad är ditt budskap – och varför vill du nå ut med det till just de här läsarna? Alla älskar engagemang och passion, men få av oss vill bli skrivna på näsan vad vi ska tycka. Gör därför en tydlig åtskillnad mellan fakta och åsikter. Ditt främsta statement är vad du väljer att berätta om, vad som är så viktigt att du ägnar det din uppmärksamhet.
2. Värna din trovärdighet.
Journalistiska arbetsmetoder, där saklighet, opartiskhet och ett kritiskt, granskande förhållningssätt står i centrum, är ett bra sätt att bygga lojalitet hos läsekrets och kunder.
3. Vem är läsaren?
Människor har flera olika identiteter och är olika mottagliga för kommunikation och budskap beroende på vilken identitet vi som avsändare vill nå dem i. Är det yrkesarbetaren som vill utvecklas i sin yrkesroll, eller är det samma människa som älskar sin hund och vill ta hand om den på bästa sätt? Tid på dagen för läsningen, beroende vilken identitet du vill nå en människa i, är därmed en viktig parameter när du utformar ditt innehåll.
4. Prioritera.
Var hård i ditt urval av ämnen och områden som du bevakar. Då vet också läsarna vad de kan förvänta sig av dig – och slipper irritera sig över innehåll som sannolikt inte intresserar dem eller som de redan har sett på andra ställen.
5. Nytta och nöje.
Självklart måste du leverera genuin nytta till dina läsare, men de läser inte bara av plikt utan även av lust. Därför är tilltalet – i såväl ord som färg och form – viktigt. Hur vill du att läsarna ska känna sig när de tar del av ditt innehåll? Vilken identitet hos dem vill du bygga, och vilken känsla vill du ska väckas hos dem när de associerar till ditt varumärke?
Sen måste du givetvis välja rätt kanaler för att nå dina läsare. Nyhetsbrev, Facebook, Linkedin, e-tidning, pappersmagasin – var hård i ditt urval och satsa krutet på de kanaler som din utvalda läsekrets använder sig av och uppskattar.
Nyfiken på hur A4 kan hjälpa dig att nå till dina läsare? Hör av dig till vår vd Göran Carstorp, och berätta vad du vill åstadkomma.