Allt fler tidskrifter börjar lägga premiummaterial bakom inlogg. Även en del organisationstidskrifter tar steget. Här är fem anledningar till varför du kanske också ska fundera på att låsa in din journalistik – om du inte redan har gjort det.
- Det första skälet är enkelt – och givet. Journalistik är inte gratis att producera. Varför ska den vara gratis att konsumera? Någon betalar alltid – i någon form. Förut kunde publicister ofta förlita sig på annonsaffären, men när den viker så måste vi hitta andra intäkter och det mest naturliga är förstås att låta läsaren betala.
- Dagspressen har banat vägen för oss i tidskriftsbranschen. Besökarna har börjat vänja sig vid att logga in, och att betala för att få ta del av innehåll på nätet. Den starka våg av motstånd mot betalväggar som fanns hos publiken för några år sedan har lagt sig, åtminstone litegrann.
- Teknikutvecklingen har också underlättat för besökarna. Att som besökare kunna betala med exempelvis Klarna eller kunna logga in med bank-id gör tröskeln lägre för läsaren.
- När du låser får du mer koll på vem som loggar in på din sajt, och oftast leder det till mer relevanta data för dig. Med största sannolikhet är den som loggar in en besökare som tillhör din målgrupp i högre grad än en ”random googlare”. Det gäller inte minst för organisations- eller medlemstidningar som ju ofta har medlemmarna som målgrupp för tidningen. Vad vill de läsa om? Hur rör de sig på sajten?
- Är man en kommersiell aktör finns en given koppling mellan intäkt och inloggning. Men det kan finnas anledning även för organisationstidningar att ha premiummaterial på sina sajter. Man måste börja med att definiera syftet för organisationen att ge ut en tidning. Handlar det främst om att sprida organisationens frågor och vara agendasättande – då ska man ju absolut inte låsa sajten. Men har man som huvudsakligt syfte att vara en medlemsförmån ska man absolut fundera på att låsa. Även om inte tidningens finansiering är direkt kopplad till antalet betalande läsare så finns det en indirekt koppling. Kanske är tillgången till tidningen är ett viktigt argument för att vara medlem i organisationen?
Har listan ovan fått dig att fundera på att införa betalvägg? Vi har inte sagt att det är lätt att börja jobba med premiummaterial. Särskilt för små aktörer är inte beslutet helt enkelt. Du måste ha ett innehåll som folk är beredda att betala för – och som inte finns gratis någon annanstans. Och att integrera medlemsregistret med sajtens användare är en inte en helt lättlöst fråga. Man måste ha stenkoll på alltifrån GDPR till vilka tekniska verktyg som finns.
Vi på A4 har erfarenhet av att jobba med just organisationstidningar som valt att införa betalväggar. Med oss kan du bolla frågor om strategi, kostnader, integration av medlemsregister eller prenumerationssystem. Vi är också vana vid relationen mellan tidning och organisationens ledning. Vill du ta del av våra erfarenheter? Hör av dig!