Helene Claesson Jennische är chefredaktör på Chefstidningen, som görs av A4 på uppdrag av Akademikermedia och Utbildning AB.
Här är hennes fyra bästa råd till dig som funderar på att starta en ny sajt – eller kanske relansera den du har:

 

 

# 1
Lär känna din målgrupp på riktigt. Vad vill de läsa om? Hur långa texter orkar de egentligen med? Hänger de verkligen på Facebook? När vill de få nyheter från dig?
Man har inte alla svar från början, men rådet är att aldrig sluta leta. Ju bättre du känner din målgrupp, desto fler läsare kommer du att hitta. PS. Learning by doing är en bra metod. DS.

#2
Lär av andra – men var dig själv. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet på nytt. Låna andras smarta idéer utan att skämmas, men gör dem till dina egna. Vad krävs för att just din journalistik ska kännas unik? Hitta din röst – är den bra nog så hittar läsarna till dig.

#3
Nyhetsbrev! Vilken grej! Det finns nog inget effektivare sätt att nå digitala tidskriftsläsare idag. Gör du den journalistik dina läsare vill ha – på rätt sätt – kommer läsarnas mejlkorg vara din bästa vän. Vecka efter vecka.

#4
Ha örat mot rälsen. Vad vill din målgrupp läsa om just den här veckan? Vad vill de debattera? Lyssna på samma poddar som de gör, läs samma nyhetsbrev, genomlid samma TED-talks. Bli en välvillig stalker och ha ständigt koll. Så mycket enklare att göra rätt då!