Nå ut till fler och hitta nya målgrupper. Så kommer du som publicist i gång med film till sociala medier.
Hur viktigt är det att jobba med rörlig bild för olika kanaler och sociala medier, egentligen?
Jätteviktigt, för den journalistiska byrån A4 som hjälper mindre och mellanstora publicister med både innehåll och strategier för olika kanaler.
– Film har blivit en viktig del i dagens medielandskap och i hur vi konsumerar information. Människor vill ha det lättillgängligt och snabbt och film är ett effektivt berättarmedium och en effektiv berättarteknik. Det är dessutom roligt att jobba med film, säger A4:s Malin Letser.
Förutom jobbet som chefredaktör för tidskriften Reumatikervärlden, som ges ur av Reumatikerförbundet och produceras av A4, är Malin Letser även romanförfattare och har erfarenhet av att skriva redaktionella filmmanus. Hon har bland annat producerat A4:s presentationsfilm till Tidskriftsgalan och gjort filmer till Reumatikerförbundet.
Även A4:s reporter och fotograf Annica Ögren är van vid att jobba med video, framför allt till sociala medier. Hon har erfarenhet som frilansande utrikesreporter och fotograf och har även jobbat strategiskt med att öka digital räckvidd för poddar och radioprogram.
– Att få ut bra filmer med relevant innehåll i sociala medier har många fördelar för ett medium oavsett form. Det kan vända nedåtgående tittar-, läsar- eller lyssnarsiffror, öka prenumerationssiffror och locka helt nya målgrupper. Film har helt klart fantastisk potential, säger hon.
A4 får allt oftare förfrågningar om att hjälpa till med rörlig bild. Det kan handla om allt ifrån att ge redaktionen stöd för att själv kunna komma igång med rörlig bild – till att producera ett antal klipp för spridning.
Brist på tid, resurser och kunskaper – det är de största hindren för mindre publicister att jobba med video. Men det behöver inte vara så krångligt. Tillsammans ger Malin Letser och Annica Ögren sina bästa tips för att skapa en enkel och professionell video.
- Håll dig kort!
Ofta underskattar man hur kompakt allt ska vara. Man måste komprimera och hitta rätt formuleringar – korta, korta. Googla hur många ord som ryms inom en minut och kommunicera bara det viktigaste. Det ska alltså vara mycket kortare än i text och ljud.
- Förarbeta
Förarbetet blir ännu viktigare när det ska vara kort. Gör en förintervju om vad filmen ska handla om och förbered även intervjuperson(er) på vad som ska sägas och gör en tydlig manusmall. Ett tips är att göra en spalt med vad som ska synas i bilden och från vilka vinklar, och sedan en till spalt med vad som ska sägas i den bildsekvensen. Då blir det också tydligare när det ska klippas ihop.
- Ta klippbilder
Snåla inte med klippbilder, och med klippbilder menar vi omgivningsbilder och detaljbilder som hjälper till att fånga den känsla du vill ha. Och ta alltid lite längre sekvenser eftersom det alltid går åt mer klippbilder än vad man tänkt. Det är inte roligt att komma tillbaka och upptäcka att man har för lite klippbilder.
- Använd mobilen
Det går alldeles utmärkt att filma med en nyare smartphone då deras kameror ofta håller en god kvalité, framför allt för filmer som ska publiceras i sociala medier. Men se till att använda ett stativ, det ger ett mer professionellt intryck. Det finns billiga alternativ för cirka 200 kronor och uppåt på flera teknik- och detaljhandelsbutiker som till exempel Clas Ohlson eller Kjell & Company.
- Redigera
Ja, du ska redigera filmen. För den som vill ligga i liga med branschen finns Adobes videoediterande program Premier Pro att köpa, men det går lika bra att ladda ner deras förenklade gratisversion för såväl mobilen eller datorn som du snabbt lär dig hantera. Här kan du skapa schyssta övergångar mellan klipp, texta intervjuer, lägga in namnbrickor, musik och allt sådant som skapar ett professionellt intryck.
Och sist men inte minst, kom ihåg att välja format för kanalen innan du börjar redigera. I en värld där tekniken tar språngsteg är det aldrig mer än en googling bort.
Lycka till!
PS. Vill du ha hjälp med att komma igång eller göra hela eller delar av din filmproduktion? Kontakta Jens Stenberg, A4:s vd, på jens@a4.se eller 070-357 40 06.