Hallå Sofia Wixner,
AD på A4 Text&form och ansvarig för redesignen av tidningen Sjukhusläkaren!
Hur vill du utveckla Sjukhusläkarens form?
– Vi håller fortfarande på att lära känna varandra, men målet är att hitta en form som är både klassisk och modern och som är lätt att arbeta i för redaktionen. Vi ska hitta en del nya format som ger tidningen en bra mix och tydlig struktur, och som hjälper redaktionen att planera och lägga ut jobb.
– Tidningen Sjukhusläkaren innehåller väldigt mycket material och målet med redesignen är att göra det lättare för läsaren att stanna längre och ta till sig innehållet i texterna.
Vilket är ditt främsta råd till den som vill göra en redesign av sin tidning?
– Viktigast av allt är att inte slarva med förarbetet. Det är under den processen man mejslar fram själen i produkten och hittar det uttryck som sedan ska visa sig i formen.
– I förarbetet ingår att verkligen göra klart för sig vad som är tidningens syfte, vad som är unikt med just den här produkten, vilka som ska läsa den… När man diskuterat det, först brett och sedan på mer och mer detaljerad nivå, brukar resten falla på plats av sig själv.
– Det här arbetet måste få ta lite tid. Jag jobbar med Sjukhusläkaren hela hösten, först var jag med och gjorde en tidning i gamla formatet och nu börjar arbetet med att utveckla en ny form som ska implementeras framåt jul. I februari nästa år kommer första numret med nya formen och därefter fortsätter jag att ansvara för layouten.