Bröstcancerförbundets medlemstidning Magasin B inger hopp men väjer inte för det allra svåraste. Den prisbelönta tidningen håller läsarna i handen när livet ställs på ända.

 

Mette Hofman-Bang
Mette Hofman-Bang på Bröstcancerförbundet

Många av Magasin B:s läsare är under behandling för bröstcancer, andra är anhöriga till kvinnor som har eller har haft sjukdomen. Det gäller att hitta rätt tilltal. Tidningen vill lyfta och stärka läsarna, utan att för den skull undvika det svåra.

– Magasin B ska vara en kompis att hålla i handen, inte någon som lägger huvudet på sned, säger Mette Hofman-Bang som är ansvarig för Magasin B på Bröstcancerförbundet.

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor. Varje år får ungefär 8 000 kvinnor och 60 män diagnosen. Magasin B har bland annat mod som ledord och vågar ta upp känsliga ämnen och frågor. Berättelserna är oregisserade, och rakt från hjärtat.

Tidningens uppdrag är att ge igenkänning, kunskap, stöd och att skapa relation men också att informera om förbundets verksamhet. Här samsas nya forskningsrön sida vid sida med hälsoråd. Ämnen som tas upp kan vara exempelvis hur sexlivet eller parrelationen kan påverkas, eller hur man bäst pratar med sina barn om sjukdomen.

I tidningen porträtteras också de som lever med svåra diagnoser, där prognosen inte är ljus.

– Vi pratar om hur man ska försöka leva så gott som möjligt under sin behandling, inte bara överleva, säger Mette.

Hur skriver man om det allra svåraste?

– Man kan ha respekt för döden, utan att ha en stark rädsla för den. Det är oerhört viktigt att tilltalet är rätt.

Magasin B har funnits i fem år. Tidigare gav Bröstcancerförbundet ut medlemsskriften Brofästet, men i samband att A4 tog över produktionen av tidningen gjordes en stor redesign och förändring av både innehåll och form.

– Det blev så fantastiskt bra. Vi älskar vår tidning, men ännu viktigare är förstås att våra läsare älskar den.

En medlemsundersökning som nyligen gjordes visar att tidningen har ett stort värde för medlemmarna. Undersökningen hade en svarsfrekvens på nära 50 % och medlemmarna svarade att det som har störst värde för medlemskapet är framför allt att Bröstcancerförbundet bidrar till forskning och påverkar bröstcancervården. På tredje plats över det som har störst värde för medlemskap kom just Magasin B.

Tidningen landar i brevlådan hos medlemmarna fyra gånger per år och har en upplaga på 12 000 ex, men journalistiken i tidningen når ännu många fler i digital form eftersom artiklarna även publiceras på Bröstcancerförbundets sajt.

Alla texter skrivs av reportrarna på A4 och Karin Persson på A4 är redaktör för tidningen. Hon och Mette har en tät kontakt och en rak dialog.

– Det är väldigt roligt att jobba med Magasin B, inte bara för att det känns som ett viktigt och meningsfullt uppdrag utan också för att alla på Bröstcancerförbundet är så engagerade i sin medlemstidning, säger Karin Persson.

Magasin B har vunnit Publishingpriset två gånger och nominerats många gånger fler. Motiveringen från 2021 lyder: ”För en saklig och kunnig framställning med porträtt som uttrycker styrka, skönhet och värdighet.”

 

Vill du också ha hjälp med att utveckla din medlemstidning? Eller hitta rätt tilltal till din målgrupp? Hör av dig till vd@a4.se så kan vi berätta mer om hur A4 jobbar.