Neuroförbundet har valt att lägga produktionen av sin medlemstidning Reflex på A4. I april kommer första numret av den nya redesignade tidningen, med det viktiga uppdraget att göra skillnad för dem som lever med neurologiska diagnoser eller symtom i Sverige.
Neuroförbundet kämpar för ett samhälle där alla ska ha samma möjligheter och rättigheter. Medlemmarna lever själva med neurologiska diagnoser eller symtom eller är familjer och anhöriga. Det kan vara till exempel stroke, MS, ALS, parkinson, polyneuropati eller migrän. Katarina Gustafsson är kanslichef på Neuroförbundet.
Varför valde ni att samarbeta med A4?
– Vi ville designa om både utseendet och innehållet i vår medlemstidning Reflex och upplevde i våra första möten att medarbetarna förstod vad vi ville skapa. De hade en skarp och professionell blick på hur tidningen kunde bli bättre.
Projektgruppen har under de senaste månaderna arbetat med att definiera tidningens uppdrag i förbundets kommunikation, satt tilltal, innehåll och formspråk för tidningen.
Hur har ni upplevt processen till en ny tidning?
– Den har varit kreativ, rolig, strukturerad och utmanande. Alla inblandade har varit lyhörda för våra behov och vi har tillsammans utmanats att hitta tidningens potential, säger Katarina Gustafsson.
Vad hoppas ni att den nya tidningen ska göra för er?
– Synliggöra våra frågor tydligare, locka våra medlemmar till läsning och samtidigt öka intresset för våra frågor i samhället.
Nya Reflex lägger tyngdvikt vid det granskande uppdraget. Journalistikens viktiga bidrag är här att lyfta frågor upp på agendan och påverka politiker och beslutsfattare.
– Det finns många spännande ämnen att granska och berätta om inom det här ämnesfältet. Redan i den första kontakten som A4 haft med Neuroförbundet så märks att det finns många engagerade medarbetare och medlemmar som vill hjälpa till. Vi är väldigt glad över att ha fått förtroende att göra tidningen och längtar nu efter att få ta tag i alla idéer vi har! säger A4-medarbetaren Carin Crona Fock som är ny redaktör för tidningen.
Art director Ulrika Sandh ligger bakom den nya tidningens form. I projektgruppen ingick även projektledare Barbro Janson Lundkvist från A4. Neuroförbundet representerades av Katarina Gustafsson, Helene Landersten, Mattias Nordgren och Amelie Nubia Hedberg.
Behöver du också hjälp att vässa din kommunikation? På A4 jobbar redaktörer, projektledare, art directors och digitala redaktörer med bakgrund från landet största redaktioner. Vi skapar kvalitetsjournalistik och storytelling som sticker ut – självklart i linje med pressetik och publicitetsregler. Mejla vår vd Jens Stenberg, jens@a4.se