Publishingpriset är en anrik tävling som årligen belönar lovvärd redaktionell kommunikation. Vi på A4 har vunnit inte mindre än 21 gånger – något vi förstås är väldigt stolta över. Vad krävs för en seger? Och hur jobbar juryn? Vi frågade en av Publishingprisets verkliga veteraner.

 

Lillemor Bulukin är grafisk designer, kommunikationskonsult och juryns ständiga sekreterare. Hon har jobbat med tävlingen sedan början av 90-talet, och är nu i startgroparna för ytterligare en omgång. Nomineringarna presenteras i september, och prisutdelningarna är inte förrän den 5 november på Berns i Stockholm, men det går redan att anmäla.

Lillemor Bulukin
Lillemor Bulukin, Publishingpriset

 

Vad krävs för att vinna Publishingpriset?

– De är olika bedömningskriterier för alla priser i tävlingens olika delar, men generellt kan man säga att för att vinna måste bidraget få höga poäng på samtliga områden som bedöms. Juryn går på djupet och tittar också mycket på syftet och målgruppsanpassningen. Ett bidrag som är jäkligt tjusigt, men innehållslöst, vinner inte Publishingpriset.

A4 har vunnit 21 gånger, vilket vi är stolta över. Vad beror det på?

– För att vinna måste man ha hög kvalitet på alla de parametrar som vi bedömer, och där sticker ni ut. Att ni tävlar ofta och gärna ökar naturligtvis era chanser att bli prisade och vinna, men det finns flera tävlande som – hur de nu håller ut – deltar frekvent men aldrig kommer någonvart. De kanske blir nominerade, men inte vinnare.

Hur sätts juryn ihop?

– Vi är många juryledamöter, och de flesta brukar vara kvar några år. Helst vill vi ha personer som sitter med händerna i smeten, som kan yrket. Ingen vill ju bli bedömd av någon som inte är kompetent. Det är dessutom viktigt att man har en god kommunikativ förmåga och kan motivera sina val.

Brukar det vara svårt att få ihop juryn?

– Nej, det händer att personer ber om att få vara med, men det vanligaste är att vi frågar någon som vunnit många gånger om den kan tänka sig att sitta i juryn.

Hur jobbar juryn?

– Först var och en på sin kammare. Man går igenom bidragen, antecknar, prioriterar, och sedan har vi ett jurymöte där vi diskuterar tillsammans. För att det inte ska bli för rörigt med alla bidrag jobbar vi med ett poängsystem, där bidragen rangordnas. De här poängen offentliggör vi efter prisutdelningen för de tävlande, så de kan se hur de placerat sig inom de olika bedömningsområdena, som text, regi, design och så vidare.

Vad är Hall of fame, och varför har ni inrättat det?

– För att komma in i Hall of fame ska företaget ha vunnit minst tio gånger. Allting började med att en tävlande som hade vunnit flera gånger frågade om vi inte hade en Hall of fame, och sedan låg den idén och skvalpade några år. När sedan en del företag började komma upp i tio vinster tog vi tag i det. Sedan är det inte varje år som det blir ett nytt inträde. Det är en bedrift att komma in.

Ett nytt inslag är Publishingpriset student – varför har ni infört det?

– De handlar om att få de unga att upptäcka tävlingen och en vacker dag, när de är klara med sin utbildning och anställda, vilja tävla. Så det är en form av långsiktig marknadsföring. Det är första året nu, och vi får se hur det går. Det kan hända att det blir en flopp – det vet vi inte. Det är inte så kul om det är väldigt få som tävlar.

Varför behövs Publishingpriset?

– Det skulle inte hända någonting om tävlingen försvann. Det är det korta svaret. Men många ser det som ett bra sätt att marknadsföra sig själv gentemot sina kunder. Och det är ett sätt att visa att man har självförtroende i det man gör. Det krävs onekligen ett visst mod för att tävla – går man går ut med det offentligt är det inte så roligt om man inte ens får en nominering. Men vinner man så är det ett kvitto på att man gör bra grejer. Att ha gått långt i tävlingen är en merit.

Text: Tim Andersson