Tidningen Publikt, som ägs av fackförbundet ST, startar en ny chefsedition. A4 fick uppdraget att formge den nya satsningen som är helt digital.

Syftet med Publikts nya chefsedition är att visa chefer inom förbundets organisationsområde – framför allt statliga myndigheter och andra statliga verksamheter – att ST bevakar deras frågor, och att erbjuda dem något värdefullt, berättar Publikts chefredaktör Alexander Armiento.

Satsningen består av två delar: ett nyhetsbrev, som ska puffa för aktuella artiklar, och en sajt, kopplad till huvudsajten.

– Till en början kommer det inte att handla om enorma mängder material. Undersajten ska inte flöda på samma sätt som huvudsajten, där vi publicerar hela tidningen plus runt tre till fem nyheter varje dag. Men innehållet ska hålla hög kvalitet.

 

Ett långsiktigt samarbete

Chefs- och ledarskapsfrågor är naturligtvis ingenting nytt i Publikt. Skillnaden nu är att de ska behandlas utifrån ett mer renodlat målgruppstänkande, säger Alexander Armiento.

– Jag vill att innehållet ska bli mycket läst, men snarare än att generera maximalt antal klick hoppas jag att så många som möjligt känner att det är angeläget, och att våra ägare uppfattar det som en meningsfull satsning.

Vad gäller formen betonar Alexander Armiento att den ska vara lättnavigerad. Den här aspekten understryker också Louise Bååth, AD på A4 och den som ansvarar för formen.

Att formgivningsuppdraget har gått till just A4 är inte så konstigt, säger Alexander Armiento. Publikt har haft ett långvarigt samarbete med bolaget. Det var A4 som tog fram formen för den nuvarande papperstidningen och sajten, och som står för den löpande designen.

– Det här gjorde att det kändes naturligt för oss att vända oss till A4. Det handlar dels om att det är en smidig lösning, men också att vi tror att A4 är bäst lämpat. Vi uppskattar A4:s kompetens och hur väl de känner vår produkt, och vi har varit väldigt nöjda med samarbetet hittills.

 

”Helhetsgrepp om formen”

Louise Bååth på A4 säger i sin tur att det är en ”fröjd” att få arbeta tillsammans med Publikt.

– Alex och gänget där är väldigt kunniga och jobbar väldigt fint med sin sajt. Framförallt är det jätteroligt för A4 att få ta ett helhetsgrepp om formen: först tidningen, sedan nättidningen och nu chefseditionen.

Vill du se resultatet? Klicka dig in på Publikt Chef.

 

Vill du också ha hjälp med digital formgivning?
Hör gärna av dig till A4:s vd Jens@a4.se