A4:s medarbetare Christian nominerad för Årets design
Christian Williamsson som är art director på A4 har nominerats till prestigefulla Tidskriftspriset i kategorin Årets design, för arbetet med Chefstidningen.
Tidskriftspriset delas årligen ut av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter och ”verkar för hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser”.
Chefstidningen produceras av oss på A4 på uppdrag av Individ och samhälle som ägs av Akademikerförbundet SSR. Chefredaktör är A4-medarbetaren Heléne Claesson Jennische och bakom den nya formen ligger art directorn Christian Williamsson.
– Chefstidningen behövde ett nytt format. Det skulle både spara pengar och vara mer skonsamt för miljön. Det nya formatet innebär minsta möjliga pappersspill, tidningen har blivit mindre och nättare, berättar Christian.
Hur beskriver du Chefstidningens nya form?
– Mitt huvudspår var att den nya formen skulle ha ett mer intellektuellt och ”kulturtidskriftigt” uttryck, vilket lirar mer med vår målgrupp: chefer med akademisk bakgrund. Den förra designen hade ett mer snirkligt, virrvarrigt och blaffigt uttryck som nästan ibland tangerade en form som är mer vanlig i modevärlden. Formen är nu rakare och elegantare samtidigt som den tillåter lekfulla bildlösningar och layout. Magasinet håller ihop bättre i sitt numera mer lätthanterliga format.
Gjorde ni några förändringar av innehållet samtidigt?
– Ja, i samma veva hade vi en innehållsmässig diskussion som skulle göra tidningen mer dynamisk och flexibel. Vi ville gå ifrån tänket med att större delen av tidningen hade fasta vinjetter. Vi ville ha in fler korta jobb för att hjälpa samspelet mellan pappersprodukt och digitala publiceringar.
Vad gör du annars på A4?
– Jag är bland annat även art director för Biblioteksbladet, Ilco och Reservofficeren. När jag får tid över bollar jag gärna med mina duktiga kollegor samt försöka mygla in en och annan infografik i andras produktioner.
Vad skulle du säga utmärker en bra design?
– Förutom det klassiska – att med hjälp av god typografi, härliga bildlösningar och snygg stringent layout locka till läsning och skapa en tydlig identitet för titeln – så tycker jag att man alltid ska försöka sträva efter att på något sätt bryta mot det gängse och skapa något annorlunda och unikt. Lyckas man med allt det samtidigt som titelns själ skiner igenom – då är det en bra design.
Vem som vinner Tidskriftspriset avslöjas på Tidskriftsgalan den 23 oktober på Cirkus i Stockholm.